Hurtigruten henter to nye konserndirektører
Hurtigruten har tatt posisjonen som verdensledende innen ekspedisjonscruise, og er verdens mest bærekraftige cruiseselskap. Nå spisser en av Norges internasjonalt sterkeste merkevarer organisasjonen, og henter to nye sentrale konserndirektører for å rykke ytterligere fra konkurrentene, i en stadig hardere global konkurranse.
– Hurtigruten er i dag mye mer enn bare norskekysten. Vi er markedsledende i Antarktis, i Arktis, på Svalbard og på norskekysten – og vi seiler i Karibien, i Alaska og i Nordvestpassasjen. I 2021 vil 95 prosent av inntektene våre være fra utlandet. Vi spiller flest bortekamper, og nå setter vi sammen et lag som skal vinne de tøffe kampene på internasjonale arenaer, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.
Internasjonal historieforteller
Stine Steffensen Børke tiltrer som ny konserndirektør for merkevarebygging og markedsføring, Chief Marketing Officer (CMO) fra 1. mars. Hun har omfattende internasjonal erfaring fra tilsvarende roller i Telenor, Helly Hansen og Norwegian.
– Stine er den råeste internasjonale strategiske merkevarebyggeren og markedsføreren i Norden. Når hun nå var ledig på markedet, passet det ekstremt bra med våre internasjonale ambisjoner. Vi ser frem til at hun skal lede arbeidet med å fortelle historien om Hurtigruten-produktet over hele verden, sier Skjeldam.
Steffensen Børke vil lede en nyetablert funksjon som samler all kommersiell markedsføring.
– Det som skiller den globale merkevaren Hurtigruten fra de fleste andre reiselivsprodukter, er at opplevelsen er unik, og en motpol til industrialisert masseturisme. Den kan ikke kopieres; den må oppleves – og forandrer livet til selskapets gjester. Jeg ser veldig frem til å formidle disse magiske øyeblikkene til et kravstort internasjonalt publikum, som setter ekthet og læring foran samlebåndsturisme eller flat luksus, sier hun.
Internasjonal styrmann
Over de senere årene har Hurtigruten investert milliardbeløp i et opplevelsesprodukt i verdensklasse, og i banebrytende og bærekraftig teknologi. Ambisjonen er å seile fullstendig utslippsfritt. Om kort tid vil store deler av Hurtigrutens flåte bestå av nye, elektriske hybridskip eller skip som er bygget om til hybrid fremdrift med batteripakker og natur- og biogass. Samtidig vil Hurtigruten seile i stadig flere deler av verden.
Fra 1. april tiltrer Bent Martini rollen som ny konserndirektør for maritime operasjoner, Chief Operating Officer (COO). Han er i dag COO i Torvald Klaveness.
– Bent har bred erfaring og dyptgående kunnskap om sjøfart og shipping, og om maritime operasjoner på et internasjonalt marked, noe som er svært verdifullt for Hurtigruten, med verdens største og raskest voksende flåte av ekspedisjonsskip, sier Daniel Skjeldam.
– Jeg ser veldig frem til å utforske nye farvann med Hurtigruten, og til å sette nye internasjonale standarder for hva et ekspedisjonsskip og et opplevelsesprodukt kan være, sier Martini.
Foto: Stine Steffensen Børke og Bent Martini. Foto fra Hurtigruten.